Pohjoisen energia- ja sähköalantyöntekijät os. 004 ry:n historiikki

Kemijoen sähkötyöntekijöiden osasto 004 perustettiin Petäjäskoskella 17.5.1955. Kokouksessa valittiin osaston puheenjohtajaksi Kaarlo Julku ja sihteeriksi Kalevi Henttonen. Kokous päätti yhdistyä perustettavaan Sähköliittoon.

Osastomme kuuluu kuuteen rekisteröityyn perustajaosastoon, jotka 30. - 31. lokakuuta 1955 olivat allekirjoittamassa ja perustamassa Sähköliittoa. Kokouksessa 004:n jäsenistä olivat Kaarlo Julku Petäjäskoskelta ja Kalevi Henttonen silloisesta Kemijoen sähkötyöntekijöistä. Muut osastot olivat Veitsiluodolta, Oulusta, Hämeenlinnasta, Haminasta ja Muhokselta. Oulun, Veitsiluodon, Petäjäskosken ja Muhoksen osastot myös rahoittivat Sähköliiton alun yhteensä 200 000 markalla. Kaarlo Julku toimi ensimmäisen kokouksen puheenjohtajana sekä ensimmäisen valtuuston puheenjohtajana ja Kalevi Henttonen ensimmäisen liittotoimikunnan jäsenenä.

Sähköliiton ensimmäiset työtaistelut käytiin osaston vaikuttamilla Petäjäskosken ja Pirttikosken voimalaitostyömailla liiton tavoitellessa sopimusyhteyttä ja tunnustettua asemaa Voimalaitosrakentajain Liiton suunnalta. Lakot tuottivat tuloksen ja Sähköliitto sai solmituksi asianomaisen työnantajaliiton kanssa palkankorotuksista. Vuoden 1959 helmikuussa Sähköliitto teki uuden aluevaltauksen solmiessaan asennus- ja puhelinalojen lisäksi voimalaitos- ja sähkönjakelualaa koskevan sopimuksen Voimalaitostyönantajaliiton kanssa.

Osasto muutti nimensä Kemijoen energia-alan työntekijät ry. os 004:ksi vuonna 1997 kun Pirttikosken sähkötyöntekijät os. 34 lopetti oman ja liittyi neloseen. Kemijoki oy:ssä toimi myös kaksi Metalliliiton osastoa, jotka myös yhtyivät yhdeksi ja lopulta vuonna 2010 Metalliliiton energia-alan osasto 159 lopetti ja jäsenet vaihtoivat Sähköliittoon ja liittyivät Kemijoen energia-alan työntekijöihin. Kemijoki oy:n ulkoistaessa työntekijät Caverion Industria Oy:öön  2013 alkoivat neuvottelut loppuvuodesta Iijoen sähkötyöntekijöiden osasto 81 liittymisestä osasto neloseen. Pohjolan Voima oli ulkoistanut 2012 työntekijänsä Caverioniin ja työntekijät siirtyivät yhteiseen organisaatioon Caverion Pohjoiseen. Osasto 81 liittyi 2015 keväällä, jolloin vietettiin osaston 60-vuotispäiviä. Vuoden 2016 alusta Caverion Industriassa  työskenneelleet osaston jäsenet siirrettiin jälleen uuteen firmaan Caverion Suomi Oy:hyn. Takaisin Caverion Industriaan siirryttiin taas vuoden 2020 alusta.

Jälleen oli ajankohta osaston nimenmuutokseen sillä vanha nimi viittasi pelkästään Kemijoen alueelle ja edustettiin kumminkin IIjoella ja Kitisen alueella työskenteleviä. Uudeksi nimeksi päätettiin vuoden 2015 syyskokouksessa Pohjoisen energia- ja sähköalantyöntekijät os.004 ry:ksi. Nimi tuli voimaan 2016 helmikuussa patentti ja rekisterihallituksen hyväksyttyä nimenmuutos.

Pohjoisen energia- ja sähköalantyöntekijät os. 004 ry:stä on tullut vahva energia-alan ja vesivoima-ammattilaisten osasto jossa ammattinimikkeitä on laajasti. Sähköasentajien lisäksi löytyy sukeltajia, laitoshoitajia, siivoojia, asentajia, hitsaajia, kirvesmiehiä ja autonkuljettajia.

Osaston ensimmäinen pöytäkirja 17.5.1955